Hlavní navigace

zdanění bezúplatně zřízeného věcného břemene

• 89.24.41.---

14. 6. 2019 11:52

Dobrý den, mám dotaz ohledně zdanění bezúplatně zřízeného věcného břemene. Na chatě jsme si se sousedem navzájem zřídili služebnost stezky a cesty, tedy že já mohu přejít přes jeho pozemek a on zase přes můj. Jak je to prosím se zdaněním pro jiný majetkový prospěch. Jde o pár metrů chůze, ale nevím, jak se to zdaňuje a z jaké částky se vychází.

• 15. 6. 2019 11:50

tomaswolencak@seznam.cz

Pane Vladíku, děkuji za zprávu, ale já jsem laik a poprosil bych Vás, pokud je to možné, o „polopatické“ vysvětlení. Mě šlo spíš o to, jak se ta daň vypočítá a na jakém formuláři se vlastně přiznává. Můj další soused něco podobného prováděl před deseti lety. Ukazoval mi k tomu materiály, ale to ještě platil zákon o dani darovací a on uplatnil ocenění práva podle § 18, odst.5) zákona č. 151/1997 Sb částkou 1000,- Kč a daň činila 700,- Kč. Po novele zákona o oceňování majetku byl však tento paragraf zrušen, ale stejné znění je v § 16b) novely, kde v odstavci 5 je uvedeno „Nelze-li cenu zjistit podle předchozích odstavců, oceňuje se právo jednotně částkou 10.000 Kč“. A ještě jsem se chtěl zeptat, zda se bude opravdu daň platit, když si se sousedem navzájem poskytujeme stejný prospěch. Mnohokrát děkuji

• 16. 6. 2019 18:24

vladík

Věcná břemena se zdaňují daní z příjmu v daňovém přiznání jako příjem dle § 10 ZDP, níže něco k ocenění.
      https://www.vecne-bremeno.cz/ocenovani-vecnych-bremen/

• Služebnost stezky
      Služebnost stezky sjednává oprávněnému právo pohybovat se po cizím pozemku vlastní silou. V úvahu tedy připadá jen chůze, jízdní kolo je možné pouze vést.
      Právo pohybovat se po pozemku vlastní silou náleží i jiným osobám za tím účelem, aby se k oprávněnému mohli dopravovat. Právo stezky tak bude sloužit členům rodiny oprávněného, návštěvám a dále např. opraváři, lékaři nebo poštovnímu doručovateli.