Tisk stránky

Slovník pojmů

 

Výklad 3224 pojmů z práva, ekonomiky a dalších oblastí podnikání

 

cenová diskriminace

stanovení rozdílných cen stejných výrobků, aniž by k tomu vedly nákladové důvody

Cenová diskriminace I. stupně je taková, kdy prodávající stanoví každému jednotlivému spotřebiteli maximální cenu, kterou je ochoten zaplatit za každou jednotlivou jednotku statku, tj. připraví ho o celý přebytek spotřebitele. Někdy též nazýváno "rezervační cena", angl. "Reservation Price".
Cenová diskriminace II. stupně spočívá ve stanovení různých cen za různá kumulovaná množství daného statku (diskriminace v závislosti na prodaném množství). Někdy též nazýváno "Multi-Part Pricing". Statky jsou prodávány po blocích s postupně se snižující cenou.
Cenová diskriminace III. stupně spočívá v rozdělení spotřebitelů do několika skupin dle jejich poptávkové křivky a stanovení ceny pro každou skupinu samostatně.
Cenová diskriminace I. stupně je spíše teoretická a v praxi se vyskytuje pouze výjimečně. Příkladem cenové diskriminace II. stupně mohou být bývalé ceny elektrorozvodných společností, které za první část odebraného množství energie (odpovídající minimální spotřebě domácnosti na svícení, praní, vaření, atp.) požadovaly vyšší jednotkovou cenu než za další spotřebu (na video, počítač, atp.). Příkladem cenové diskriminace III. stupně jsou např. různé ceny pro cizince.

Viz také


spacer spacer spacer
Nahoru

Vyhledávání

Probíhá načítání...
Slovník pojmů
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:
Nová registrace Zapomenuté heslo
Aktuální kurzový lístek
E-mail zpravodaj

Přihlašte se k odběru e-mailového zpravodaje, který Vás upozorní na novinky našeho serveru

Anketa - hlasovalo 6886 lidí

Co využíváte na stránkách Business centera nejvíce?

Vyhledávání v zákonech 22 %
 
Informace o účetnictví 13 %
 
Právní problematiku 9 %
 
Vzory šablon/smluv 14 %
 
Diskuzní fórum 13 %
 
Glosář pojmů 9 %
 
Informace o daních 10 %
 
Zjištění novinek pomocí aktualit 11 %
 
Výsledky anket
Vyhledávání v rejstřících

Provozovatel: Internet Info s. r. o., Osobní údaje | Mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o., reklama a soukromí