Re: Služební cesta - návrat po "vlastní
>>>Dobrý den,
>>>
>>>zaměstnankyně byla vyslána na školení, bylo jí
>>>určeno,
>>>že pojede služebním vozem s více zaměstnanci. Po
>>>ukončení školení se rozhodla, že se nevrátí zpět
>>>autem, ale
>>>pojede později vlakem. Zůstávala z osobních důvodů.
>>>Na cestovním příkaze má povolený auto i vlak. Je
>>>povinen ji zaměstnavatel proplatit jízdenku?
>>>
>>>Osobně bych jí to proplatila, zaměstnavatel se brání
>>>tím, že ji poskytl auto (tak proč má platit něco
>>>navíc).
>>>Podle mě je rozhodný souhlas před cestou a ten dal.
>>>V případě, že by souhlas nedal, tak by se jednalo o
>>>porušení a na jízdné nárok nemá.
>>>
>>>
>>>Děkuji za odpověď.
>>Z toho, co píšete, bych dovodila, že přerušení
>>pracovní cesty nebylo se zaměstnankyní předem
>>dohodnuto
>>(srov. § 160 ZP). Pokud to tak je, z tohoto důvodu
>>bych jí
>>jízdenku neproplatila (nikoliv z důvodu, že použila
>>vlak). Nedodržela podmínky pracovní cesty, pokud jde
>>o
>>dobu ukončení pracovní cesty. Zda měla jet autem nebo
>>vlakem bych tudíž neřešila.
>
>
>Před cestou bylo odsouhlaseno vedoucím auto a vlak.
>Ale teď si není jistý, jestli s tím mohl souhlasit. Má
>dojem, že to jsou náklady navíc.
Jak jsem vám psala, nejde o vlak či auto, ale o to, že přerušení PC nebylo se zaměstnavatelem předem dohodnuto a zaměstnankyně nedodržela stanovené podmínky PC.
Zákon o cestovních náhradách, který platil do konce roku 2006, přerušení PC neznal a v důsledku toho FÚ v takových případech neuznávaly výdaje na cestu zpět jako daňově účinné (byť by je zaměstnavatel stejně vynaložil, pokud by zaměstnanec podmínky PC dodržel a vrátil se tak, jak měl). Nový ZP už přerušení PC už zná, ale vychází z toho, že je předem dohodnuto.
Samozřejmě současné určení auta a vlaku, pokud auto jede v každém případě, není ekonomické, ale to je věc jiná.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.